Aşk Bir Yokluk Deniziymiş

.

Popüler kültürde ara sıra bu deyim kullanılıyor. “Aşk bir yokluk deniziymiş” deyimini ben en son sevilen TV dizisi “Leyla ile Mecnun” da duydum. Sanırım Hz. Mevlana’nın Mesnevi’sindeki bir beyitten türetilmiş bu deyim.

Yorum yapmanın dayanılmaz hafifliğiyle ben de bir şeyler söyleyeyim dedim. Benim gibi bir teorisyen için “varlık” ve “yokluk” konusu dayanılmaz bir konu. Illa da birşey söylemek istiyor egom. Aslında sözlerin hiçbir önemi yok, ne söylesek boş ama ego konuşmak istiyor.

Son zamanlarda batı dünyasında “creation ex nihilo” konusu yeni bir yorumla işleniyor. Bu çok eski bir tartışma. Bilhassa Hristiyanlığın bir döneminde resmi ideoloji olarak ortaya çıkmış. Türkçe’de “yoktan varetti” şeklinde bilinir. Buddist felsefede de çok işlenmiş bir konu. Buddistlerin “shunya” tabir ettiği, Ingilizce’ye “Void” olarak çevrilen kavram Türkçe’de “yokluk” olarak kullanılıyor.

Batı dünyasındaki yeni “yokluk” yorumları ateistler tarafından üretiliyor. Ateist fizikçiler de konuya girdi. “Something from Nothing” tadında yazılar ve kitaplar yazıyorlar.

Ben kelimeler konusunda çok hassasım. Varlığa neden yokluk diyorlar anlamıyorum. Yokluk dedikleri şey aslında Varlık. Ben Öz kelimesini tercih ediyorum Mutlak Varlık’tan bahsederken. Öz konusunda bir yazı yazmıştım. “Öz’e dair” yazısında anlattığım gibi tüm yaratılış Öz dediğimiz, Sanskritçe Nirguna Brahma diye bilinen Mutlak Varlık’ın aşama aşama dönüşümünden ve yoğunlaşmasından ya da diğer bir deyişle dışavurumundan oluşuyor.

Varlığa yokluk denmesi zararsız gözükse de bence çok zararlı. Kelimeler önemli. “Yoktan varetti” de kastedilen “Varlığını dışavurdu” ya da “Varlığını dönüştürdü” dür.

Yaratılış dediğimiz dönüşümler sürecinde Öz 3 aşamadan geçiyor.

1) Varolan

2) Vareden

3) Varoluş

Ama unutmayın her aşamada sadece O var. O’ndan başka bir varlık yok. Vahdet-i Vücud yani “Varlığın Tekliği” (Unity of Being) kavramının anlamı bu.

Şimdi Aşk’a gelelim. Bence Aşk ile Öz aynı. Bu şu demek: her şey Aşk’tan yaratıldı. “Aşk bir yokluk deniziymiş” deyiminde bu kastediliyor. Mutlak Varlığın sonsuz okyanusu kastediliyor. Burada “yokluk” aslında “Varlık” yani Öz dolayısıyla Aşk. O’nun aşkı sonsuz bir okyanus. Kelimelerin tarif edemeyeceği bir sonsuzluk, Ne konuşsak ne yazsak boş. Bu aşkın bir damlasından Kainat yaratılmış.

Comments are closed.